miercuri, 24 februarie 2010

Căpitanul Hatteras


Deoarece o reclamă s-a succedat obsesiv la posturile de televiziune, în ceea ce priveşte apariţia următorului număr din biblioteca "Jules Verne" şi ca muuuulte familii de români suntem şi noi cumpărători fideli ai volumelor oferite de cotidianul "cel mai adevărat", am purces cu multă curiozitate la lecturarea volumului din titlul acestui post. În copilărie, am citit mai multe volume din opera lui Jules Verne şi am fost oarecum fascinat de aventurile eroilor. Aşa că iau volumul respectiv şi încep lectura, descrierile amănunţite ale fiecărui loc şi obiect ce se apar în poveste, îmi pun răbdarea la încercare şi mai sar, pe ici pe colo, căutând dialogurile şi implicit acţiunea care nu întârzie să apară. Hatteras, cu toate că e desemnat eroul principal al naraţiunii, se cam fofilează  în primele capitole şi astfel domnul Verne ne supune unui  suspans demn de peliculele de groază. Eroul principal, un tip bogat, construieşte pe cheltuială proprie un vas cu care vrea să ajungă în apropierea Polului Nord, pe care dorea să-l atingă într-o expediţie pe gheaţă. Pe măsură ce înaintez cu lectura descrierile interminabile, garnisite cu date istorice, mă plictisesc şi ajung să sar capitole întregi, după care, ca la o povestire poliţistă, cedez şi citesc ultimul capitol în care aflu  că Hatteras moare la Polul Nord, unde găseşte şi un vulcan. Mă uit la mormanul de cărţi şi mă intreb dacă fiicele mele vor citi vreodată un "Jules Verne" de la cap la coadă în situaţia în care mie mi-a fost greu să mai urmăresc povestirea. Mai au răbdare copiii să citească sute de pagini de unde pot afla cateva date care se găsesc în jumătate de oră de documentar National Geografic?  O carte mai poate capta atenţia copiilor noştri care sunt "bombardaţi" de mici cu o multitudine de informaţii de la teveu?  Şi atunci la  ce o să ne folosească aceste celebre colecţii? Răspunsul mi-l dă o cititoare care a făcut un comentariu pe site-ul ziarului care dă cărţi la tot poporul, "editati niste etichete sau niste cotoare false pentru cartile pe care le-ati editat pana acum in colectia Jules Verne..."  Cred că ăsta e răspunsul, ne folosesc la înfrumuseţarea bibliotecii, sau poate la pensie, ne vom apuca să citim operele lui "Jules Verne".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu